Rozpoczęliśmy realizację zadania publicznego Mapa Pamięci, które finansowane jest z środków budżetu Gminy Miejskiej Żory. Projekt ma na celu zaangażowanie dzieci i młodzieży z żorskich szkół w tworzenie mapy, dosłownie i w przenośni, najciekawszych miejsc pamięci na terenie naszego miasta.

Projekt odpowiada na widoczny problem – mieszkańcy Żor nie znają dobrze miejsc, które upamiętniają ważne wydarzenia historyczne. Zarówno dla miasta, jak i dla całego regionu, czy kraju. Chcemy pokazać mieszkańcom, jak wiele interesujących miejsc jest na terenie Żor i jak wiele historii się za nimi kryje. Nasze działania mają na celu przybliżenie wiedzy o Naszej Małej Ojczyźnie, między innymi poprzez podnoszenie poziomu wiedzy o zabytkach.

Obecnie, mamy do czynienia z trudną sytuacją społeczną. Postanowiliśmy jednak, że podejmiemy wyzwanie i rozpoczniemy realizację projektu już dzisiaj. Dzięki narzędziom online, jakimi dysponuje Związek Harcerstwa Polskiego obyły się już dwa spotkania zespołów pracujących nad projektem. Właśnie w tej chwili dzieci i młodzież rozpoczynają realizować pierwsze działanie, czyli zwiad.

Zwiad to pierwszy etap projektu. Każda gromada i drużyna otrzymała zadanie, aby wykonać zwiad miejsca pamięci. Wykonać zwiad, to znaczy zebrać jak najwięcej informacji, fotografii, faktów, źródeł odnośnie miejsca. Poszukiwanie informacji rozpoczniemy od przeszukania informacji dostępnych w sieci oraz w książkach, które dzieci i młodzież mają w domach. Kluczowym źródłem informacji będzie też rozmowa – z rodzicami, dziadkami, sąsiadami – rodowitymi żorzanami, którzy mają rozległą wiedzę na temat wielu zapomnianych miejsc.

Spotkanie osób zaangażowanych w realizację projektu, 7 kwietnia 2020.

Miejsca Pamięci, jakie znajdą się na naszej liście zwiadowczej to miejsca upamiętniające ważne wydarzenia historyczne.

Dołożyliśmy wszelkich starań, aby wybrać miejsca interesujące i inspirujące, które mogą zaciekawić dzieci i młodzież. W tej chwili to szczególnie trudne, dzieci mierzą się z nawałem prac domowych, opartych na rozwiązywaniu zadań i pracy własnej. Staraliśmy się tak dobrać miejsca, aby poszukiwanie informacji było intrygujące dla dzieci!

Pierwszy etap realizacji projektu planujemy zakończyć pod koniec kwietnia. Już nie możemy doczekać się efektów!